På hvilke to måter kan en bedrift drive markedsutvikling?
Finne nye markeder. Det innebærer at et eksisterende produkt selges i et helt nytt marked, for eksempel kan produkter utviklet for det offentlige senere bli solgt til forbrukermarkedet. Frysetørket mat i porsjonsposer der man kun tilsetter varmt vann, ble først utviklet for forsvaret, for senere også bli solgt i forbrukermarkedet.
Finne nye segmenter Nye måter å segmentere markedet på kan gi muligheter for markedsutvikling.
Hva er forskjellen mellom 4P og 7P?
7P er først og fremst utviklet for tjenesteproduserende bedrifter, mens 4P gjelder for alle typer bedrifter.
Hva bestemmer hvordan markedsplanen skal videreutvikles?
Hvilket strategisk valg bedriften har tatt for å vokse. Produktutvikling krever en annen markedsplan enn markedsutvikling.
Hva er ikke en viktig fase i produktets livssyklus:
Vekst
Fremgang
Introduksjon
Tilbakegang
Oppgang
Fremgang og oppgang er ikke faser i produktets livssyklus.
Hva er ikke en kategori i BCG-matrisen:
Stjerne
Ku
Rev
Spørsmålstegn
Hund
Rev er ikke en kategori i BCG-matrisen.
Hvordan henger valg av priser sammen med Ansoffs vekstmatrise?
Markedsinntrengning: Pris kan være et viktig virkemiddel for å oppnå større markedsinntrenging. Markedsutvikling: Pris kan brukes som virkemiddel ved introduksjon av produktet i nye markeder. Produktutvikling: Pris brukes ulikt i de forskjellige stadiene i produktets livssyklus. Typisk ved introduksjon av et nytt produkt, står valget mellom skumme-fløten- og inntrengningsprisstrategier. Diversifikasjon: Prising innebærer store utfordringer. Men ofte kan inntrengningsprisstrategi være det beste valget.
Hva er forskjellen på global distribusjonskanal og global verdikjede?
Distribusjonskanal beskriver hvordan produktet blir transportert fra produsent til sluttbruker, mens i verdikjede er design og produksjon hovedfokus.